Een prangende vraag over het project of hulp nodig? Hieronder vind je de meest gestelde vragen met onze antwoorden. Staat jouw vraag niet op deze pagina, neem dan contact met ons op via info@aartsenkidsfoundation.nl of (076) 524- 82 50.
Je kunt als leerkracht zelf bepalen in welke groep(en) je het Stoere Traktaties lespakket uitvoert.
Stoere Traktaties wordt klassikaal uitgevoerd door leerkrachten of stagiaires die werkzaam zijn in het primaire onderwijs.
Er zijn verschillende manieren om Stoere Traktaties in te zetten:
Het inlezen van de te behandelen lesstof duurt circa 30 minuten per les. Stoere Traktaties biedt tevens de ruimte om een eigen invulling te geven aan een stukje verdieping.
Je kunt Stoere Traktaties naar eigen inzicht indelen! De lessen bestaan immers uit diverse losse onderdelen. Laat bijvoorbeeld de kinderen thuis de puzzels en raadsels maken, om de les een beetje in te korten.
Helpende handjes zijn echt wenselijk. Veel scholen die het project al hebben uitgevoerd hebben dit aan ons teruggekoppeld. Indien er geen ouders zijn die zich hebben aangemeld, is er intern wellicht iemand beschikbaar om u te ondersteunen? Denk aan een stagiair, IB’er, interieurverzorger, conciërge, etc.
Het enige dat jezelf dient te verzorgen is een digibord, internetconnectie, snijplankjes, mesjes, bordjes, servetjes en theedoeken. Voor het knutselen tevens nog (kleur)potloden, lijm, scharen en eventueel eigen knutselmaterialen.
Klopt, je ontvangt groenten en fruit bij aflevering van het lespakket en in afstemming voor les 4. Let op: we horen graag minimaal 2 weken van tevoren wanneer les 4 gepland staat.
Bij les 2 en 3 heb je geen groenten en fruit nodig.
Dit ontvang je in de week wanneer les 4 gepland staat.
Alle ouders/verzorgers hebben middels de informatiemap een uitnodiging ontvangen om te komen helpen. Ze kunnen hun interesse aan de leerkracht kenbaar maken door een strookje in te leveren. Samen kunnen jullie de datum en het tijdstip afstemmen.
Kunnen jullie nog wat extra handjes gebruiken tijdens les 4 bij de proeverij en het maken van de stoere traktaties? Wellicht zijn er ouder(s), verzorger(s) of stagiaires die het leuk vinden om tijdens deze les te ondersteunen.
Ieder kind mag zijn/haar werkboek mee naar huis nemen. De knutseldoos kun je opgebruiken en de spelletjes en houten kisten kun je op school bewaren voor een nieuwe deelnameronde.
Voedingsexpert Vicky de Beule (oprichtster van De Proeftoren) geeft vijf praktische tips:
te kijken met je ogen en te beschrijven wat je ziet
het voedsel in je buurt te verdragen, bijvoorbeeld op een bordje dat je vasthoudt
het voedsel vast te houden en eraan te voelen
te ruiken aan het voedsel
een likje te geven aan het voedsel zoals je aan een lolly doet
een hapje van het voedsel te nemen en het weer rustig uit te spugen in een servetje.
Wanneer een kind weet dat het al deze verschillende opties heeft van proeven, kan het zelf beslissen tot op welk niveau het durft te gaan. Leren proeven is, net zoals leren schrijven en lezen, een leerproces. Het gaat in stapjes.
De AGF-producten die behoren tot de allergenen zijn:
Kinderen die allergisch zijn voor bovenstaande producten dienen deze niet consumeren. Houdt daarnaast rekening met het risico op kruisbesmetting van producten met allergenen, ook al worden bovenstaande producten niet geleverd. Kruisbesmetting is het onbedoeld overbrengen van kleine deeltjes van een allergenen stof op een ander product. Aartsen Fruit & Vegetables B.V. gaat hier zorgvuldig mee om en probeert kruisbesmetting tijdens de logistieke verhandeling zoveel mogelijk te voorkomen.
Vul ter afsluiting van het project de enquête in. Hiermee kunnen wij de perceptie rond groenten en fruit (kennis en enthousiasme) in kaart te brengen. De feedback wordt daarnaast gebruikt om de kwaliteit van het project te waarborgen en aansluiting te houden met de actualiteit.
Vergeet ook niet om leuke foto’s van de eigengemaakte Stoere Traktaties naar info@aartsenkidsfoundation.com te sturen! Deze kunnen wij op onze website en sociale mediakanalen plaatsen, ter inspiratie voor de andere scholen.
Natuurlijk! Onze inzet is dat voedingseducatie uiteindelijk net zo gewoon wordt als rekenen en schrijven op school. Je kunt ieder jaar deelnemen aan Stoere Traktaties. De spelmaterialen zijn immers al in jullie bezit, waardoor een tweede deelname voordeliger is.
Voor de continuïteit en een structurele implementatie van het project kunnen wij je daarnaast verbinden aan onze netwerkpartners. Indien wenselijk kunnen jullie samen kijken naar de mogelijkheden om Stoere Traktaties te koppelen aan het voedingsbeleid (bijvoorbeeld op het gebied van gezonde traktaties) en aan de slag met de Gezonde School aanpak!